Mida ilusat oskab meile öelda Eesti üks tuntumaid autopartnereid Amserv olukorras, kus autoturg on kukkunud ligi 50%, automaksudele lisaks tuleb kohe käibemaksutõus ning Euroopas kehtima hakkavad kvoodid nõuavad esmalt elektriliste sõidukite müüki enne, kui sisepõlemismootoriga auto uue omanikuga kätt suruda saab? Segased signaalid maailmamajanduses, tarbijate madal kindlustunne veel takkapihta.. kas tulevik on tõesti nii tume?
Autoturust kolme lausega
Amserv müüb peamiselt Toyota ning Lexuse kaubamärgi autosid, neist esimene on ka enimmüüdud automark Eestis (turuosa hinnanguliselt 84%). Kui kogu maailmas müüakse aastas ca 75 miljonit autot, mis ritta pannes kataksid ära teekonna Maalt Kuuni, siis tegelikult pole autoturg peale covid-19 kriisi endisele tasemele tagasi jõudnudki. Eesti ja Läti regiooni peale töötab Amservis 400 inimest ning kui muu äri tundub kolivat Internetti, siis autosid tahetakse ikka salongi katsuma ja proovisõitma tulla enne, kui ostuks läheb.
Värske lisandus on kvoodipõhine arvestus, mis lähtub kogu Euroopa statistikast – et järjest olulisem on CO2 jõuline vähendamine, siis tuleb automüüjatel nüüd jälgida, et müüakse piisavalt elektrilisi sõidukeid, et oleks võimalik ka mõni vana hea sisepõlemismootoriga versioon uuele omanikule üle anda. Trahvid on võimsad – kui süsinikukvoot läheb lõhki 1g võrra, siis on trahv tootmismahu järgi Toyotale 100 miljonit eurot. Pole imestada, et seda maksta ei soovita ning vajadusel lükatakse kliendi jaoks tarne aastasse, kus kvoodi sees veel ruumi on – nii võid oma sisepõlemismootoriga auto saada halbade juhuste kokkulangevusel näiteks aastal 2027.. aga arvestama peab, et 2030 selliseid enam toota ei tohigi.
Ainult elektriga ellu ei jää
Tänapäeva autoäri on palju mitmekihilisem kui kunagi varem. Oluline pole mitte ainult hea, vastupidav ja taskukohase hinnaga paljumüüdud automudel, vaid uute teemadena trügivad autoärimehe lauale veel laadimisvõrgustiku kättesaadavus, tooraine kättesaadavuse probleemid akude valmistamiseks, küsimused milline (kombineeritud) energialiik annab CO2 vähendamise mõistes suurima efekti, kuid ei piira tarbijat liigselt. Ka kontaktpunktiks pole kliendiga enam vaid autoesindus ja veebileht – tänapäeval eeldab igaüks, et tema auto ja telefon on vähemalt parimad sõbrad ning vahetavad infot katkematult. Kes see enam automootorist kostvat häält ise lahti dešifreerima hakkab!
Eestis müüakse uutest autodest vaid 7% elektrilisi sõidukeid, ning jälgides, millest meie elekter toodetakse, siis ei saagi elektriautot pidada kõige keskkonnasõbralikumaks lahenduseks. Ühe elektriauto tootmisele kuluv CO2 hulk on muuseas sama suur, kui läheks vaja 8 pistikhübriidi tootmiseks! Seetõttu on laual palju erinevaid kaarte: vesinik-elekter hübriid, pistikhübriid, vesinik + sisepõlemismootor hübriid, biogaas kombineerituna mõne teise energialiigiga. Ainult elektri toel nõudlikes oludes hakkama juba ei saa! Ka ärikliendid ei saa lõpuni rahule jääda elektritoel sõidetava vahemaa lühidusega: kui väljakutsed on üle Eesti, siis oma meie pisike maarjamaa ootamatult pikkade vahemaadega!
Pidev parandamine
Toyotale on iseloomulik mõtteviis, mille võtavad kokku kaks jaapanikeelset sõna: “kai” ja “zen”. Selline teistmoodi lähenemine on nende portfelli täiendanud ka näiteks kaubikute, lumesahkade, adventure sarja masinatega, mis eriti vajalikud jahinduse-kalanduse fännidele. Kui aastaid on ette heidetud igavat disaini, siis nüüd tegeletakse sellega, et töökindluse kõrval oleks ka moodsamat voolujoonelikkust.
Kuigi olukord on keeruline, siis seesama mõtteviis on see, mille toel edasi rühitakse ning selle aasta sihiks on paika pandud müüa veel rohkem autosid, kui eelmisel aastal. Ei pea vist meeldegi tuletama, milline ralli oli viimases kvartalis enne automaksude kehtimahakkamist.. samas ambitsioonikad eesmärgid viivadki edasi.
Täname kutsumast!
PEvK liikmed igatahes said valgustatud ning tänavad ka uue esinduse tuuri eest. Ühtlasi lähetasime järgmistele väljakutsetele Amservi 33 aastat juhtinud Raimond Melts’i ning kõlistasime tema auks ka kihiseva joogiga klaase kokku. Jaksu ja jõudu järgmisele pealikule Olevile!